NEDERLANDSE CONSUMENT WIL PRO BONO CO-CREËREN

CCDNA Awards donderdag 14 april in Utrecht

Het thema ‘co-creatie’ is in marketingland hot topic. Maar zit de klant hier eigenlijk wel op te wachten? Uit onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders, dat in het kader van de aankomende CCDNA Awards is uitgevoerd, blijkt dat het merendeel van Nederland (59%) wel degelijk openstaat voor een meer intensieve samenwerking met bedrijven. Wel gelden er belangrijke randvoorwaarden voor het toepassen van co-creatie. Zo moet onder andere de dienstverlening van het bedrijf in de basis op orde zijn, de bereikbaarheid van het bedrijf goed en ook de periode waarin men klant is bepaalt de mate waarin men bereid is tot co-creatie. Ruim 40% van de ondervraagden geeft aan dat zij eerder bereid zijn om met een bedrijf mee te denken indien zij al geruime tijd klant zijn van dat bedrijf.

201305 randvoorwaarden%20voor%20co creatie 9b58a7 original 1459497196

Op donderdag 14 april reiken consultancybureau BearingPoint en onderzoeksbureau DVJ Insights de CCDNA Awards 2016 uit. Dan wordt het thema ‘klant of partner?’ uitgebreid behandeld en wordt duidelijk welke organisatie, naar aanleiding van onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders, het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland is. De speciale thema award gaat naar het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt. Meer informatie over de CCDNA Awards is te vinden via www.ccdna.nl

202412 meerderheid%20nl'ers%20staan%20open%20voor%20intensieve%20samenwerking 408d5a large 1459860080

Co-creëren: Twee miljoen Nederlanders doen het

Dat er een toekomst is voor co-creatie blijkt duidelijk uit het onderzoek. Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (59%) staat namelijk positief tegenover een intensievere relatie met bedrijven waar zij klant zijn. Ook blijkt dat ruim twee miljoen Nederlanders in het verleden proactief, dus op eigen initiatief, al hebben samengewerkt en/of ideeën hebben aangedragen waardoor bedrijven hun producten en diensten hebben kunnen verbeteren. Tijdens de CCDNA Awards, welke dit jaar het thema ‘klant of partner?’ heeft, leren bezoekers van klantexperts hoe zij (digitale) co-creatie kunnen stimuleren en implementeren.

201314 1%20op%206%20nl'ers%20co creert%20proactief 80fff9 original 1459498956

Co-creëren voor maatschappij

Ook de reden waaróm klanten openstaan voor co-creatie is door BearingPoint en DVJ Insights nader onderzocht. Opvallend is dat niet zozeer een mogelijke korting een belangrijke drijfveer vormt, maar juist de wil om daadwerkelijk bij te dragen aan een organisatie waar men met plezier klant is (33%). Ook het feit dat de medemens er door de samenwerking mogelijk op vooruit gaat – er ontstaan betere producten en diensten - is voor consumenten een belangrijke reden om met bedrijven samen te werken (25%). Bedrijven die openstaan voor de ideeën van hun klanten, krijgen aanzienlijk meer waardering dan bedrijven die dat niet doen (77% vs. 2%). Een ruime meerderheid van de ondervraagden gaat daarin nog een stap verder: 62% van hen stelt dat bedrijven die niet naar hun klanten luisteren mogen verdwijnen.

201304 emotionele%20drivers%20voor%20co creatie a21fae large 1459497196

Welk bedrijf werkt het beste samen?

Dit jaar wordt er tijdens de CCDNA Awards ook een speciale thema award uitgereikt. Deze award gaat naar het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt. Het onderwerp co-creatie wordt tijdens de avond uitvoerig besproken. Na afloop van de uitreiking keren bezoekers met relevante insights, en waar mogelijk met een award, weer huiswaarts. Meer informatie over de CCDNA Awards via www.ccdna.nl

Einde persbericht

Neem voor meer informatie over de CCDNA Awards en het bijbehorende onderzoek contact op met Merktroubadour Oscar den Ouden of Eva van Beurden, via telefoonnummer 06-58886009 of per e-mail via post@merktroubadour.nl. Het beeldmateriaal in deze pressroom is rechtenvrij te gebruiken.

Persuitnodiging

Indien je graag bij de uitreiking van de CCDNA Awards aanwezig bent, neem dan contact op met Merktroubadour Oscar den Ouden via 06-58886009 of per e-mail via post@merktroubadour.nl. Aanmelden kan tot uiterlijk dinsdag 12 april.