D-REIZEN MEEST KLANTGERICHTE BEDRIJF VAN NEDERLAND

CCDNA toont nieuwe namen in bedrijven top 10

D-reizen mag zichzelf een jaar lang het meest klantgerichte bedrijf van Nederland noemen. Dat is zojuist in Utrecht bekendgemaakt tijdens de 5e editie van de Customer Centric DNA Awards. Ruim 12.000 Nederlanders deelden daarvoor hun meningen en ervaringen over bedrijven waar zij klant zijn en beoordeelden hen op klantgerichtheid. BMW eindigde op de tweede plaats. In de top 10 best scorende bedrijven komen dit jaar nieuwe namen naar voren, waaronder HEMA en RegioBank. De CCDNA Awards is een initiatief van BearingPoint en DVJ Insights. Het is de grootste publieksprijs die bedrijven op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland kunnen winnen. Binnen twaalf verschillende sectoren werden er vanavond prijzen uitgereikt. Meer informatie via www.ccdna.nl.

Vijf merken hebben de nummer één positie binnen hun branche in 2016 kunnen vasthouden: Simyo (telefonie), XS4ALL (internetprovider), Coolblue (online retail), Greenchoice (energie) en Enduris (voorheen Delta / netbeheer). Allen zijn het koplopers op het gebied van klantgericht ondernemen. Toyota, vorig jaar dé grote winnaar, moest haar nummer één positie in de categorie automotive afstaan aan BMW en zakte naar de 4e plaats.

204243 winnaars%20ccdna%20infographic e2cbeb original 1460661748

Klant of Partner?

Dit jaar werd er tijdens de Customer Centric DNA Awards ook een award uitgereikt aan het bedrijf dat het beste met zijn klanten samenwerkt (co-creatie). Die prijs ging naar RegioBank. De organisatie van de awardshow stelt dat RegioBank de terechte winnaar van de thema award is omdat de bank hun klanten niet als klanten ziet, maar echt als partner waarmee zij samenwerkt.

Vertrouwen onstuimige branches gedaald

Het afgelopen jaar hebben er in het retail segment diverse faillissementen plaatsgevonden. Ook in de auto-industrie was er een hoop tumult, waaronder het schandaal rondom sjoemelsoftware. Deze gebeurtenissen lijken van invloed op het vertrouwen van de consument. Uit het CCDNA onderzoek 2016 blijkt namelijk dat Nederlanders ten opzichte van vorig jaar in beide industrieën beduidend minder vertrouwen hebben.

Opzet onderzoek

De CCDNA Awards zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 12.000 klanten van 113 bedrijven. Klanten mochten in hun eigen bewoordingen hun meest recente ervaring met het bedrijf omschrijven en toetste bedrijven op hun klantgerichtheid. Zo roemde een van de respondenten winnaar D-reizen als volgt:

“Ik werd erg leuk en goed geholpen door een medewerkster die alles goed uitzocht voor ons. Er werd goed meegedacht met ons en dat gaf ons een zeer lekker gevoel. Geweldige service en zelfs na terugkomst werden wij gebeld hoe het geweest was.”

Het uitgebreide veldwerk is in samenwerking met consultancybureau BearingPoint door DVJ Insights uitgevoerd. Meer informatie via www.ccdna.nl.

Einde persbericht

Neem voor meer informatie over de CCDNA Awards en het bijbehorende onderzoek contact op met Merktroubadour Oscar den Ouden of Eva van Beurden, via telefoonnummer 06-58886009 of per e-mail via post@merktroubadour.nl. Het beeldmateriaal in deze pressroom is rechtenvrij te gebruiken.